Er du klar over, hvordan du når dine målgrupper?

For nogle vil følgende være en selvfølge og for andre, der synes de godt lige vil friske op eller have en anden vinkel, kan det være et input til at få struktur på markedsføringen.

Markedsføring er en investering

Markedsføring er et værktøj. Et værktøj, der skal arbejde for begrebet “afsætning” og afsætning er et absolut, for at en virksomhed/organisation kan leve. Uden afsætning for produkterne, ingen virksomhed/organisation. Altså er god markedsføring en velanbragt investering.

Næste spørgsmål er hvem, markedsføringen skal rettes mod og hvilke midler, der skal anvendes i markedsføringen, såsom stil, tone, budskab, midler, reaktionstid, mængde etc.

Når selve de faktuelle forhold, som indholdet af markedsføringen skal bestå af, er på plads, så skal budskabet ud til målgruppen. 

Hvis du fx sælger bleer i et supermarked, så er det ofte hurtige tilbud, hvor effekten skal kunne se indenfor meget kort tid. Hvis det er branding, så sker effekten måske over flere år. Dette indbygges i dit budskab.

Og hvem er målgruppen?

Målgruppen er de købere, der har brug for produktet og vi kan inddele målgruppen i primære, sekundære og tertiære målgrupper, alt efter potentiale. Potentialet er i forhold til lyst, evne, tilgængelighed, købekraft og en del flere parametre for hvem der tilhører fx den primære målgruppe.

Målgruppen er de købere, der har brug for produktet og vi kan inddele målgruppen i primære, sekundære og tertiære målgrupper, alt efter potentiale. Potentialet er i forhold til lyst, evne, tilgængelighed, købekraft og en del flere parametre for hvem der tilhører fx den primære målgruppe.

Afklar målgruppens tilstedeværelse

Når målgrupperne er klarlagt, følger opgaven med at finde ud af, hvordan du når disse målgrupper. Hvor findes og hvor bevæger de sig både fysisk og digitalt. Tilstedeværelse. Hvor finder du dem bedst og hvornår er de i “købsmode” overfor dit produkt/service.

Planlæg din indsats

Når du kender dine målgruppers tilstedeværelse, altså hvor de er, kan du begynde en egentlig planning, hvilket går ud på lave en strategiplan over, hvilke medier, du skal satse på, hvordan du skal bruge medierne og hvornår det skal foregå. Denne plan er igen afhængig af hvilken effekt du ønsker og over hvor lang tid, det skal ske.

Du skal planlægge din indsats, ud fra kendskabet til de medier du ved, der er brug for at anvende og derfor skal du kende dine medier rigtig godt. 

Det fører os frem til, at det næsten altid kræver specialviden og denne specialviden, kan du hente ved enten selv at bruge meget tid på at blive klogere eller ved at konsultere specialister, der ved meget mere om hver enkelt medie.

Når du anvender Kong Gulerod Reklamebureau, så får du en ren sweitzerkniv indenfor planning, for vi kender de fleste medier og hvordan du bruger dem. Det foregår nemlig på den måde, at vi ved, at vi gennem erfaring og paratviden kombineret med stor viden om, hvem vi skal spørge, hvad vi skal spørge om og hvordan vi skal spørge, for at få de bedste svar og den bedste placering, indenfor den økonomi, der er til rådighed.

Derfor er jeg vi klar over, hvordan du når dine målgrupper og kan hjælpe dig enten fra start eller med at komme helt i mål.

Ud af boksen

Vores force er nemlig, at vi tit tænker ud af boksen i forhold til, hvordan man normalt angriber denne type opgave.

Kontakt os gerne for en uforpligtende snak om dine muligheder.

Kontakt os