Det starter med dit indhold

Ønsker du at optimere din hjemmeside til søgemaskiner, så gennemgå dit indhold først. SEO hjælper dig ikke i mål, hvis kvaliteten af dit indhold halter.

Start med en oprydning. Har du indhold, der er gammelt eller uddateret? Giv det den tiltrængte opdatering eller slet det.

Find dit rette element

Hjemmesider bygges med webkode. Strukturen og indholdet er beskrevet med HTML-kode. Det er denne kode, som Googles søgerobotter ser, når de besøger din hjemmeside.

Der findes i dag en stor mængde HTML-elementer. For at gøre det let for Google at gennemskue, hvad dine underside drejer sig om, handler det om at strukturere indholdet på fornuftig vis, dvs. med de rette HTML-elementer.

Forestil dig en bog uden kapitler og afsnit – ikke en indbydende tanke, vel? Vær særlig opmærksom på, hvilke elementer dine overskrifter er markeret med. Der findes 6 niveauer af overskrifter. Sidetitlen skal markeres med en overskrift på niveau 1 eller som vores SEO-ekspert vil sige: “En H1’er”. Sidetitlen er et vigtigt middel til at fortælle Google om undersidens emne og dermed matche kundens søgning.

Mange kalder det en jungle

Og det er søgeoptimering vi taler om. Når emnet er søgeoptimering, også kaldet SEO (Search Engine Optimisation), så er vi allerede over i at lade eksperterne komme til.

Hvad er relevant?

Og dog. Du kan faktisk gøre en hel del selv, hvis du blot kender en smule til, hvordan man griber det an og hvad der er relevant.

Mange "eksperter" fortæller, at Google har alle mulige beregningsmodeller og matrixer, som bruges, når de skal finde ud af om et website kan rangere højt på søgelisterne. Det er også rigtigt.

Oven i det snakker man også om AdWords og affiliated marketing, targeting og så videre. Det er alt sammen rigtig, gode værktøjer, som kan anvendes, hvis der foreligger et godt budget.

Vores erfaring er dog, at der er en tommelfingerregel, der (næsten) altid er evigt gældende og det er RELEVANS. Og relevans kan man anskue på mange måder.

For eksempel

Et eksempel er de almindelige netværk, vi mennesker bevæger os i, som fyldt med relevanser. De personer der har brug for én, eller som man selv har brug for, er relevante.

Og hvordan kan man vide, hvem der er relevante?

Det kan man ved at kende nogen, der kender nogen eller på en eller anden måde, være forbundet i netværk og her er det direkte sammenligneligt med søgemaskiner og optimering.

De ord du bruger i dit netværk er som søgeord. De høres og sendes tilbage i form af relevante kontakter, som har de evner, du søger efter.

Gør det selv

Til de mange, der til daglig sidder og arbejder med eget website, har vi oversat en tabel, der giver nogle gode input til, hvad der er godt og hvad der er mindre godt at gøre.

Tabellen kaldes "Den periodiske tabel af faktorer for SEO succes" og det er meningen, at man skal lære brikkerne at kende, forstå kombinationen og der fra finde sin egen metode, der passer til det website man administrerer.

Læs den grundigt og print den eventuelt ud, så du har den liggende. Den er god at huske på, når du går i gang med at optimere dit eget website.

Den periodiske tabel af faktorer for SEO succes Kong Gulerod Reklamebureau

Den periodiske tabel af faktorer for SEO succes

Søgemaskineoptimering - SEO - er på mange måder ren videnskab, der kan arbejdes effektivt med, når man går metodisk frem.

On-the-page-SEO

Content
Cq Quality Er siden velskrevet og indeholder kvalitet og substans? 
Cr Research Har du undersøgt hvilke keywords man bruger til at finde dit indhold? 
Cw Words Indeholder dit site ord og sætninger, som du regner med dit site vil blive fundet igennem? 
Ce Engage Bruger de besøgende tid på at læse dit site eller forsvinder de hurtigt igen? 
Cf Fresh Er dit site aktuel og indeholder nyt? 
Vt Thin Er indholdet en smule tyndt og mangler det substans? 
Va ADs Indeholder dit site meget reklame - specielt i øverste halvdel (første “fold”)

HTML
Ht Titles Indeholder titeltags keywords og er de relevante i forhold til sidens indhold?
Hd Description Beskriver dine metatags hvad siden handler om?
Hh Headers Bruger dine overskrifter headertags (h1, h2, h3 etc.) med relevante keywords?
Hs Structure Er dit site struktureret så det fremmer indeksering?
Vs Stuffing Anvender du meget udtryksfulde ord, som du ønsker dit site skal findes på?
Vh Hidden Indeholder dit site skjulte ord eller design, som du ønsker dit site skal findes gennem?

Architechture
Ac Crawl Er det nemt for søgemaskiner at søge dit site igennem?
Ad Duplicate Holder din site styr på dublikeret indhold (kopisider tæller negativt)?
As Speed Er din side hurtigt til at blive vist?
Au URLs Er dine URL (sidenavne i domænefeltet) korte og relevante for selve siden?
Am Mobile Fungerer dit site nemt og bekvemt på mobile platforme som smartphones og tablets?
Vc Cloaking Viser du andre sider til søgemaskinerne end til de mennesker, der besøger sit site?

Off-the-page-SEO

Links
Lq Quality Er dine link fra trovædige og respekterede websites med kvalitet? 
Lt Text Indeholder dine links ord, som du regner med de vil blive fundet igennem? 
Ln Number Er der mange links, der peger på dit site? 
Vp Paid Har du købt links for at få en bedre søgeplacering? 
Vl Spam Har du oprettet mange link, ved at spamme mange forums og blogs?

Trust
Ta Authority Er dine links, delinger og andre faktorer med til at gøre dit website troværdigt?
Th History Har dit website været i drift i lang tid og fungeret på samme måde?
Ti Identity Anvender dit website metoder til at verificere dets identitet som fx bidrag og indlæg fra andre?
Vd Piracy Indeholder dit website kopieret eller måske direkte piratkopieret indhold?

Social
Sr Reputation Er der respekterede personer, der deler dit indhold?
Ss Shares Er der mange der deler dit indhold på de sociale netværk?

Personal
Pc Country Hvilket land er dit site tilknyttet?
Pl Locality Hvilken by eller område er dit site tilknyttet?
Ph History Har du regelmæssige besøg på sitet og er det foretrukket nogen steder?
Ps Social Har dine venner favoriseret dit website på de sociale netværk?

Download tabellen som PDF