Har du tjek på din digitale markedsføring?

En del af de virksomheder vi møder mener, at de har så nogenlunde styr på de digitale medier og er nogenlunde med på, hvad der skal til, for at få markedsføringen til at virke som en reel motor for afsætningen. Og som udgangspunkt er det også tilfældet, i hvert tilfælde på overfladen.

Det sker alt for ofte

Det slår os dog stadig, at det første vi møder, når vi besøger et website for en virksomhed er, at der som oftest er et stykke tid siden, nogen har opdateret websitet, så den virker tidsrigtig og indholdsmæssigt relevant for den potentielle kunde, der kommer forbi. Det sker for virksomheder, der ikke har fokus på det kæmpe potentiale, der er på de digitale platforme.

Mange gange udstråler et website, at man egentlig har gode intentioner og er fuldstændig klar over, at et website er virksomhedens første og vigtigste sælger. Der har måske endda været et bureau inde over, for at få facaden til at se rigtig ud og for at få knapperne til at sidde de rigtige steder. Der er med al sandsynlighed også sket en interaktion med de sociale medier.

Lige præcis hertil er de fleste kommet og så sker der et eller andet med energien eller måske med pengepungen, alt efter vinkel.

En god hjemmeside er starten på en proces

I dag er en hjemmeside mere end blot endnu et sted, man skal være til stede, hvis man vil ses. Det ved de fleste. Findes man ikke der, ja så findes man ikke. Et website er første platform, for de fleste til at bygge endnu mere synlighed på sin virksomhed eller sin organisation. Der fra er der stadig rigtigt meget at gøre, ja tit endnu mere end blot opgaven at holde et website ved lige, hvilket i sagens natur er stærkt påkrævet, for at vedblive med at være interessant.

Skriv ordentligt

Og det er sandelig ikke for sjov, vi siger det. Hvad du skriver om du selv eller med andre ord, det du skriver på dit website, er dét hele verden kender dig på - inklusiv søgemaskinerne, der trævler hele dit website igennem for at kigge efter relevant materiale.

Det er nemlig således, at den tekst du skriver og de links du lægger ind, fortæller søgemaskinerne, hvor relevant du er.

Det er nøjagtigt som at gå til cocktailselskab. Den du er, gennem påklædning, opførsel, ord og stemning, afgør om du er relevant og interessant for dem, der kan kode din udstråling, i forhold til at matche egne ønsker.

Således arbejder også søgemaskinerne. De præsenterer søgeresultaterne i relevans forhold til hvad, de bliver bedt om at finde. Det er også en del af det, man kalder Content Marketing.

Sociale medier

De sociale medier er også et enormt univers, der består af rigtig mange måder at dele informationer med sit netværk, Når det beskrives som socialt, så kommer det af, at det i første omgang handler om kontakt mellem mennesker og at denne kontakt opstår ved, at man deler viden, information, billeder etc.

De store sociale netværk er fx Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Twitter, Snapchat, Tumblr og så videre.

De sociale netværk udemærker sig ved, at være hurtige og gennemslagskraftige i form af at dele informationer hurtigt og de sociale netværk kan samtidig få en masse handling til at ske på meget kort tid, hvis det ønskes.

Læs mere om sociale medier

Søgemaskiner og deres magt

Der findes i dag rigtig mange steder steder på nettet, hvor det er vigtigt at findes, for findes du ikke på søgemaskinerne, så er du også langt under dine kunders radar. 

I søgemaskinerne kan du optræde gennem “organisk” søgning - eller via søgning, der kommer fordi du anvender AdWords, som er en betalt annoncering på Google. En AdWords annonce benytter sig af søgeord, som udvælges for at ramme kunderne bedst muligt og hvis det kan lade sig gøre, at finde søgeord, som rammer godt og som konkurrenterne ikke har øje for, så er man en smule foran. Det varer dog sjældent længe. Læs mere om søgeord.

Og mens vi er ved det, så findes der i dag begreber som SEM (Serarch Engine Marketing) og CPC (Cost per Clic) og PLA (Product Listing Ads). Og så har vi slet ikke snakket om Content Marketing endnu, der handler meget om, hvordan du udvælger og former dit indhold, så det både tilgodeser den almindelige læser og samtidig tilgodeser hel den digitale verden af, linkbuilding og så videre. Nogen anser content for det allervigtigste i dag, for at blive fundet og det tror vi også på.

Du skal vide hvad der sker

For at få mest udbytte af din tilstedeværelse på nettet, er det vigtigt at vide, hvordan hele din digitale verden performer og gerne dag for dag eller uge for uge, alt efter hvilken form for afsætning eller branding, du ønsker at opnå.

Til det formål findes blandt andet Google Analytics, hvor du kan få et meget stort overblik og dyb indsigt i stort set alt, hvad der rører sig på dit website. Her kan du se, hvor mange der kigger forbi dit website, hvor lang tid de opholder sig der, hvor mange sider de finder relevante og hvor lang tid de bruger på dem. Du får et overblik over den opførsel (behavior) de besøgende har, så du kan arrangere dit website, så den besøgende bliver præsenteret for flest mulige relevante informationer.

Læs mere om søgemaskineoptimering

Du er opdaget og det bliver brugt

Til det bruger man fx cookies. En cookie er en lille stump software, som dit website lægger ned på den besøgendes computer, så du kan få information om den, der besøger dit website. En cookie kan også bruges til at præsentere dig for relevante emner eller produkter fra helt andre websites, som du måske har besøgt. Fordi du har været der, så ved en cookie, hvad du har kigget på og kan hente det til dig fra andre websites eller sociale medier. Har du fx oplevet at kigge på noget i Den Blå Avis og så blive du præsenteret for det samme emne, når du er på Facebook? 

Det er en typisk cookie, der arbejder. 

Læs mere her: http://da.wikipedia.org/wiki/Cookie

Cookie-loven har derfor gjort det til en pligt, at man oplyser den besøgende, at man anvender cookies og flere steder skal man ligefrem acceptere en cookie, når man skal se mere.

Altså så skal du vide...

Alle disse platforme og medier er en digital verden, der er skabt og beregnet til at få den, der ved noget om tingene, til at være foran på internettet.

Så hvis man er af den holding, at et enkelt website med en smule vedligeholdelse kan gøre det i dag, så er det lige før, man skal overveje at vende tilbage til indrykning af annoncer i aviserne, hvor de alligevel er væk i morgen.

Har du derimod den holdning, at du ønsker at få al den benefit, du kan få for pengene, ved at få styr på de digitale medier, så kommer din investering med garanti mangedoblet igen.

Som den fremgår, så er al denne viden mere end en enkelt person kan vide alt om.
Derfor kan du starte med at kontakte os, så skaber vi sammen et overblik over, hvad du behøver, for at få helt tjek på din digtiale markedsføring.

Gå til kontaktformular